UNDERVISNING

I VIBORG SVØMMEKLUB og især med det nye svømmekoncept, lægger vi stor vægt på den bedst mulige undervisning i Svømning i Viborg, uanset alder og holdniveau.
Det bedste grundlag for at lære at svømme er, at være tryg ved vandet og at kunne flyde.
Det gælder uanset om man vil være konkurrencesvømmer, spille vandpolo eller ro i kajak.
Derfor bygger vores undervisning på fortrolighed med vandet, tryghed og en god fornemmelse for, hvordan kroppen reagerer i vandet.

Se f.eks. babysvømning eller svømning for børn og unge, eller læs om Fritidsaktiviteter i Viborg Kommune.
Vil du tilmelde dig eller dit barn til svømning? Så Find et svømmehold.

NYT MEDLEM
Er du ikke allerede medlem af VIBORG SVØMMEKLUB, så skal du først oprette en profil her på siden.
Klik på "Opret profil" i topmenuen og udfyld dine informationer i formularen.
Hvis du skal tilmelde dit barn, kan du oprette dig selv først og evt. herefter oprette dit barn ved at klikke på "Tilføj familiemedlen".

Klik på billedet for større oversigt

ER DU I TVIVL OM, HVILKET HOLD DU SKAL TILMELDE DIT BARN?
Under +TILMELDING kan du læse mere om de enkelte holds beskrivelser.
Søg på holdets navn i søgefeltet (husk tryk på ”Find hold”) eller brug
dropdown menuerne Sæsoner, Holdgrupper, Pladsstatus m.fl.
En anden mulighed er at bruge siden LOKATIONS- OG HOLDOVERSIGT,
hvor man også kan finde det hold, man ønsker at tilmelde sig.

HVORNÅR OG HVORFOR SKAL JEG VÆLGE ET PLUS HOLD?
(se holdene i højre side af den grafiske oversigt)
Vores PLUS hold er for børn, der starter med at svømme i en lidt sen alder (eller ikke har gået til svømning før).
På vores PLUS hold (VS4+, VS5+ og VS6+) er der dobbelt op på træningstid i vand, for at man hurtigere opnår træningsmål.

SVØMMESKOLEN
VS4, VS5, VS6 og VS7 (gælder også for PLUS holdene) er man som svømmer i VIBORG SVØMMEKLUB en del af Svømmeskolen.
Det indebærer, at man får en bogen "MIN SVØMMEBOG" og den vil blive fyldt med klistermærker i takt med, man bliver dygtigere og rykker op i niveau.
Klistermærkerne får børnene ved forskellige mærke-events.

Læs mere om svømmeskolen HER eller tryk på billedet herunder.

INFORMATION OM HOLDGRUPPER

VANDTILVÆNNING
 (VS0, VS1, VS2, VS3 samt VS3+)

På holdene her arbejder vi med fornemmelsen for vandet og vi øver gennem sjove øvelser og lege trygheden i og omkring vandet.
Som ny i vand er der mange ting at vænne sig til – lyd og akustik, vandets berøring, kulde og varme. At bevæge sig i vandet er anderledes end på land; der er modstand i bevægelserne, man kan få med-strøm, man kan synke til bunds og vandet kan løfte.
Uanset din alder stimulerer vi dine sanser og motorik og arbejder med, hvordan du på forskellige måder bevæger dig trygt rundt i vandet på sikker vis.

LÆR AT SVØMME
 (VS4, VS5, VS6 samt VS4+, VS5+, VS6+)
Når du er tryg i vandet, lærer vi dig at svømme og redde dig selv. Vi arbejder mest med crawl og rygcrawl på de første hold, men du kommer også til at lære at svømme brystsvømning og butterfly.
Læringsmålene er bygget stigende op over alle tre hold og vi bruger meget tid og energi på også at blive bedre til at dykke, springe i vandet, lave kolbøtter, svømme baglæns og meget andet.
Alle børn vil opleve en stor udvikling, både i at kunne svømme bedre og længere, men også i at dykke til bunden i de forskellige bassiner, sidde eller stå på bolde eller redde sig selv eller sin ven.
Det er vigtigt for os, at I også her kan mærke, at I er medlem af et fællesskab. Vi laver løbende sjove arrangementer for jer, af både kort og lang varighed.
Her er man også en del af SVØMMESKOLEN - læs om mere om Svømmeskolen her.

TALENT OG JUNIOR SVØMNING
 (VS7, VS8 og VS9 samt VS7 HAJ JUNIOR 1 og VS8 HAJ JUNIOR 2)
På Talent- og Juniorhold skal I fortsat blive bedre til at svømme, dykke dybere og længere, og springe i vandet på flere og vildere måder.
Vi øver fortsat alle stilarterne, sætter fællesskabet meget højt og krydrer med en lang række sjove aktiviteter både til træning og i løbet af sæsonen.
På VS7 gennemfører man SVØMMESKOLEN's sidste del, niveau 4.